Tennisarmbåge

Hej

Vanliga besvär som brukar ses på kliniken är smärtor i armbåge och därför tänkte jag idag skriva lite om tennisarmbåge.

Tennisarmbåge brukar kallas för lateral epikondylit och ger smärtor på utsidan av armbågen som oftast uppkommer pga en överansträngning i underarmens muskler. Smärtan kan uppkomma smygande och ibland kan den även uppkomma plötsligt. När överansträngningen uppkommer så blir det små bristningar i bindväven mellan muskeln och dess fästa in mot benet i överarmen strax ovan armbågen. Ofta beror dessa överansträngningar på ensidigt arbete, t.ex. skriva på tangentbord, gitarrspelande eller tennis.

Vanliga symtom är: Smärta och ömhet på utsidan av armbågen samt ner i underarmens utsida, smärtan märks oftast av vid arbete med underarm och hand men ibland kan smärtan även finnas där i vila. Många kan även känna att de tappar kraft i handen och att dom har svårt att gripa i saker eller knyta handen hårt.

Prognosen är oftast god och smärtan brukar försvinna av sig själv men detta kan ta tid, ca 90% brukar bli bra efter ca 1 år. Med hjälp av behandling samt hemövningar så kan denna läkningsprocess påskyndas.

Vad kan jag göra själv? En viktig åtgärd är att undvika de moment som gör ont samt att införskaffa ett armband som är gjord för att avlasta underarmens muskler, dessa armband finns på de flesta apotek.

Vad kan en kiropraktor göra? En kiropraktor undersöker samt gör en del tester för att kontrollera vilken/vilka muskler som är påverkade. En kiropraktor känner även på rörligheten i omkringliggande leder, ibland kan man ha nedsatt rörlighet i en led som påverkar musklerna att bli spända, och om det finns en nedsatt rörlighet i någon led så behandlar kiropraktorn för att återskapa rörligheten igen i den påverkade leden. Vi på Solna kiropraktorklinik har även en medicinsk laser som stimulerar läkningsprocessen i vävnaden i muskeln för att ge smärtlindring och snabba på läkningsprocessen. Medicinsk laser känns oftast inget men ibland kan patienter känna en lätt värme från lasern. Efter behandlingen så får patienten med sig några hemövningar samt allmäna tips och råd. Vanliga hemövningar brukar vara olika typer av stretch övningar samt även träningsövningar.

Hoppas ni har fått lite hjälp av denna text och om ni skulle ha någon fråga eller fundering så är ni varmt välkomna att kontakta oss.

Ha en trevlig dag.

Med vänlig hälsning