Ländryggen

Ryggont, nedre delen av ryggen (ländryggen)

Ryggont är ett mycket vanligt problem som orsakar stort lidande för många personer och höga kostnader för individen och samhället på grund av nedsättning i arbetsförmåga och sjukskrivning. Symtomen kan komma plötsligt eller smygande, ofta utan att man vet orsaken. Det kan kännas som trötthet eller molande värk över hela ryggen, huggande eller skärande i mitten av ryggen eller mer på en sida av ryggen, det kan stråla ner mot benen eller fram mot magen eller ljumsken. Besvären är ofta återkommande och kiropraktorbehandling syftar till att behandla orsaken och därmed minska risk för återkommande ryggont.

Vid akut ryggont, ryggskott (akut lumbago) syftar behandlingen till att lindra smärtan så att man kan fortsätta att hålla sig aktiv. Behandlingen består av ledmanipulation (utförs in i smärtfri riktning), akupressur mot krampande muskulatur och speciella träningsövningar som kan utföras även med den smärta akut ryggont medför. Resultaten blir ofta en snabb smärtlindring som kan starta direkt efter behandlingen genom ökad rörlighet och smärtan avtar oftast de närmaste dagarna.

Vid långvariga ryggbesvär, kontinuerliga eller återkommande ryggont (kronisk lumbago, rygginsufficiens) görs på kiropraktorkliniken en analys av hela rörelseapparatens funktion. Ofta sitter felet i samma område som symtomen finns, men ibland kan problemen orsakas av dysfunktion i leder långt ifrån, t ex i nacken eller i höftled och i foten. Det är vanligt att lederna i ländryggen är överrörliga och muskulärt o-koordinerade och att lederna ovanför och nedanför är stela och sneda. Behandlingen består av specifik ledjustering mot orörliga och sneda leder, inte bara i smärtområdet utan också på andra ställen i kroppen där det behövs. Specifik rehabiliteringsträning görs i områden med överrörliga leder och i områden med o-koordinerat muskelarbete.